Like

Monday, June 21, 2010

membina selamanya bab 2

assalammualaikum.
ceria ceria selalu.
semua perkara boleh jadi ibadah kecuali yang diharamkan.


dalam bab kedua buku ini.

penulis telah memberi gambaran bahawa ciptaan terhebat (yang dapat bertahan) didalam sesuatu perniagaan bukanlah produk atau atau perkhidmatan.


sebaliknya ciptaan terhebat adalah syarikat itu sendiri.
dengan memberi contoh seperti walt disney, ciptaan terhebanya bukanlah mickey mouse atau snow white tetapi ia adalah walt disney sendiri.


apakah rahsianya?


penulis mengatakan terdapat dua jenis pemimpin didalam sesebuah syarikat iatu:

1) pemimpin yang memberitahu masa (pyms)
2)pemimpin yang membina jam.(pymj)

PYMS ialah golongan yang mempunyai kecerdikan dan kecerdasan yang boleh memacu syarikat dengan jayanya tetapi sayangnya - mereka akan mati tanpa meninggalkan 'petua' yang boleh dijadikan panduan..golongan sepeerti ini biasa lebih fokus untuk mencipta produk atau perkhidmatan didalam sesuatu pasaran.


manakala PYMJ juga seperti golongan diatas tetapi mereka lebih fokus didalam membina syarikat tersebut.mereka mencri cara supaya pekerja lebih terdorong untuk bekerja dan cuba mewariskan 'petua' yang boleh dijadikan panduan sekiranya mereka mati agar syarikat dapat terus bertahan! beratus ratus tahun selepas kematian mereka.


pendek kata syarikat yang dapat bertahan lama dan berjaya mempunyai matlamat yang kukuh tetapi pada masa yang sama mempunyai keupayaan untuk berubah seiring dengan perubahan masa.


ambil contoh..jika sebuah syarikat hiburan mempunyai matlamat memberi kegembiraan kepada pelanggannya dengan menjual mainan kanak kanak pada tahun 90-an..tidak lagi menjual mainan kanank kanak pada tahun 2020 sebaliknya menjual dvd kartun kanak2..makanya..


produk syarikat berubah dari mainan kepada dvd tetapi matlamat tidak berubah iatu memberi kegembiraan..

begitulah...perkara yang ditekankan didalam bab ini ialah bagaimana mahu melahirkan pemimpin yang mewarisi matlamat sesebuah syarikat dari satu generasi ke generasi yang lain..


bagaimana? Share

No comments:

Post a Comment

promosi promosi promosi!

dibaca

berbasa basi

tentang saya

My photo
taiping, perak, Malaysia
saya suka membaca. saya suka menulis. saya suka buat apa yang saya suka. saya saya saya saya.