Like

Sunday, June 20, 2010

membina selamanya. mukadimah. dan bab 1

assalammualaikum.
apa khabar?


berusahalah,
masih belum terlambat.
kita terlambat bila kita berhenti berusaha.



saya membeli buku 'built to last' - karangan jim collins dan jery i porras.

saja nak buat bedah buku dalam bahasa Malaysia.


insyaAllah jika saya berkesempatan.saya akan terus membedah bab demi bab.


perkara yang menarik tentang buku ini ialah mengenai kajian yang dilakukan oleh mereka terhadap syarikat syarikat yang tertua (diantara) dan berjaya.

bagaimana syarikat yang diasaskan pada tahun 1812 seperti citicorp mampu bertahan dan sentiasa berada dihadapan?


wow syarikat itu sudah berusia ratusan tahun!


adakah kerana produknya?
adakah kerana pemilik syarikat tersebut?


apakah faktor yang membolehkan syarikat syarikat yang berjaya terus berjaya walaupun pemimpin ataupun c.e.o nya berubah - rubah?


didalam bab satu mereka melakukan bancian (survey) dan beberapa pembahagian ciri ciri yang boleh dijadikan kayu ukur,
kayu ukur yang membezakan syarikat syarikat ini dengan syarikat syarikat yang lain.


perkara yang menariknya...mereka membandingkan syarikat tertua ini dengan syarikat lain yang juga berjaya dan cemerlang.mereka mengibaratkan syarikat tertua sebagai pemegang pingat emas dan syarikat yang berjaya juga cemerlang sebagai pemegang pingat perak.

jadi..nantikanlah bedah buku bab seterusnya.

wasalam. Share

No comments:

Post a Comment

promosi promosi promosi!

dibaca

berbasa basi

tentang saya

My photo
taiping, perak, Malaysia
saya suka membaca. saya suka menulis. saya suka buat apa yang saya suka. saya saya saya saya.